SEGAs igelkott känns vital igen

Sonic-Lost-World

Sonic har aldrig riktigt hittat hem i 3D-sammanhang. Den blå igelkottens kännetecken – snabbhet – har hittills inte kommit till sin rätt bland bångstyriga kameravinklar, även om vissa förbättringar skett på senare år.

Då är det kul att se att SEGA är på väg åt rätt håll i ”Sonic: Lost World”. Och anledningen att man hittar rätt är att man, ganska skamlöst kopierar upplägget från forne rivalen Marios ”Super Mario Galaxy”-serie och blandar det med de målsökande attackerna från de senaste Sonic-spelen.
Plötsligt slipper vi bekymra oss om fladdriga kameror och kan fokusera på hetsigt plattformshoppande. Och bitvis är spelets banor riktigt väldesignade, även om samlingen är lite för ojämn för att nå upp till äkta Mario-klass.
Och snyggt är det dessutom. De färgsprakande världarna får verkligen liv på 3D-skärmen och djupseendet ger en skön ”swooosh”-känsla när du susar fram över banorna.
Det känns roligt att SEGAs maskot återigen känns vital och det gör att jag kan ha visst överseende med felsteg som ojämn bandesign och att vissa passager känns onödigt svåra för en yngre målgrupp.

Jens Höglin

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s