Mario Golf – överraskar och överträffar förväntningarna

Mario Golf-serien är tillbaka för första gången på 11 år.
Men istället för att koncentrera sig helt på rollspelsupplägget från Gameboy-versionerna så går spelet en ny väg.
Som undertiteln World Tour antyder så handlar det om en golf-fest där hela världen är inbjuden.

Mmm, Mario Golf. Jag har riktigt varma minnen av Gameboy Color-spelet där Mario, Golf och rollspel korsades på ett alldeles underbart sätt. Faktum är att spelet förmodligen är det Nintendospel jag lagt ner flest timmar på.
Under mina år som turnerande musiker var min Gameboy Color en trogen följeslagare och Mario Golf spelades sanslöst mycket under alla resor i vår turnébuss.
Därför är jag naturligtvis mycket spänd av förväntan när jag kliver in på Castle Club för att påbörja min karriär.

1398340159_Mario_golf_world_tour_5


Välbekanta inslag men var är rollspelandet?

Själva spelandet känns härligt välbekant. Här golfar man genom att tajma sina knapptryck på en mätare, med hänsyn till väder och terräng. Knappast nyskapande, men fruktansvärt välgjort och med ett djup vad gäller allt från klubbval till underskruvsslag. Det går också att spela med enklare auto-kontroller, men då lämnar man alldeles för mycket åt slumpen. Ska man bli bra måste man spela med manuella kontroller, vilket du gör antingen med knappar eller med pekskärmen (jag föredrar det sistnämnda alternativet).
Mycket i upplägget är sig likt från tidigare spel i serien, men i World Tour känns det som man har korsat speluppläggen från tidigare bärbara versioner med konsolvarianterna.
Även om man kan låsa upp och köpa ny utrustning, som ger dig bättre egenskaper, i Toads golfshop så är rollspelstänket som bortblåst. Vi får aldrig nya statuspoäng för att utveckla spelaren, till exempel. Karriärläget är också rejält mycket kortare. Efter att ha klarat klubbens tre 18-hålsbanor så rullar eftertexterna.
Utöver det finns de olika Mario World-banorna (som måste låsas upp), men i karriärläget handlar de mer om utmaningar i Coin Rush (där du samlar mynt med din boll) och liknande än klassisk golf.
På Mario-banorna får du också använda de Mario Kart-inspirerade power up-slagen vi sett smakprov av i spelets trailers. De är roliga, men lite svåra att få grepp om till en början. De är i alla fall ett färgstarkt och charmigt inslag, även om jag personligen inte faller pladask.

Mario-Golf-World-Tour_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett onlineläge med enorm potential

Nu börjar du kanske få en lite negativ känsla. Inget riktigt rollspelsupplägg? Kort single player-kampanj? Oroa dig inte. Spelets styrka ligger dolt i titeln.
För World Tour syftar på spelets onlineläge och det är det som gör Marios nya golfspel så fruktansvärt bra och förlänger livslängden på obestämd framtid.
I Castle Clubs källare finns nämligen en avdelning där du kan anmäla dig till en rad olika onlinetävlingar, antingen regionala Europa-tävlingar eller med deltagare från hela världen. Det är allt från vanliga 18-hålstävlingar till snabba Speed golf-rundor. Och här blir spelet riktigt beroendeframkallande. Du spelar en runda och laddar sen upp ghost-data och resultat. Du ser också andra spelares framfart på banan samtidigt som du själv spelar, vilket höjer spänningen till kokpunkten.
Tävlingarna avslutas ett visst datum och när resultaten är klara får du delta i en spännande prisutdelning. Den är regisserad på ett mycket snyggt sätt och jag sitter verklige och biter på naglarna då resultatet ska tillkännages.
Nintendo brukar anklagas för att vara dåliga på onlinespel, men här tycker jag man lyckas med guldstjärna i kanten. Det är ett modernt upplägg med leaderboards prisceremonier och massor av möjligheter att skräddarsy och bjuda in till egna onlineturneringar.

Mario-Golf-World-Tour-Nintendo-Direct-008-1280x720

 

Och så har vi Quick Play förstås

Om man snabbt vill komma ut på banan finns också ett Quick Play-läge där du kan spela med Mario och alla de andra Mushroom Kingdom-spelarna, som spelbara karaktärer (eller din Mii, förstås). Här känns spelet mer som Gamecube-versionen av Mario Golf.

 Snyggt som bara den

Mario Golf World Tour bjuder på riktigt ögongodis, vad gäller den grafiska biten. 3D-effekten ger skönt djupseende i de färgstarka och fantasifulla miljöerna och karaktärerna är mycket tjusiga med fina animationer som förstärker de olika figurernas karaktär.
Det enda jag inte är riktigt förtjust i är musiken, som känns lite medelmåttig. Ljudeffekter och rösterna håller däremot bra klass.

Mario-Golf-World-Tour-Nintendo-Direct-015-1280x720


Inte riktigt det spel man väntat sig – i positiv bemärkelse

Det är möjligt att de mest inbitna Mario Golf-fansen rynkar på näsan åt det lättsamma karriärsläget, men jag tycker mest att det handlar om vad man förväntar sig för spel. Personligen blir jag både överraskad och förförd av det fantastiska onlineläget, som öppnar möjligheter för många års spelande, särskilt med tanke på att fler banor kommer att släppas som nedladdningar för en relativt billig peng. Lägg till alla möjligheter och inställningar du kan göra när du skapar din egen turnering och du har ett spel som kommer att bli en succé som multiplayerspel.
Och apropå multiplayer så är min enda egentliga invändning att man inte kan spela flera spelare på en kassett, inte ens på samma 3DS. Det känns lite snålt.
I övrigt är Mario Golf World Tour ett alldeles fantastiskt spel som både överraskar och överträffar mina förväntningar. Med karriärläget avklarat känns det som att spelet börjar på riktigt – på de virtuella greenerna, online. Jag hoppas vi ses där. Jag kommer i alla fall att spendera mycket tid på Castle Clubs förrädiska och förföriska banor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s