Recension: IronFall Invasion – en snygg medelmåtta

Indiespelet IronFall Invasion hypades rejält inför lanseringen av New Nintendo 3DS, säkerligen på grund av att skjutar-genren inte direkt är överrepresenterad till 3DS och att spelet har stöd för den nya högra styrknappen. Dessutom är spelet, tekniskt sett, lite av ett underverk på Nintendos nya bärbara (fast det går även att spela på en vanlig 3DS).

Det här spelet bjuder nämligen på riktigt tjusig grafik, som dessutom rullar i 60 bilder i sekunden om du har 3D:n avslagen (men det vill man ju inte med en New 3DS). Det flyter lika silkeslent även med 3D påslagen, men då får du nöja dig med en framerate på 30 bilder i sekunden.

Spelet lånar friskt från Xbox-spelet Gears of War, då hela upplägget bygger på att ta skydd och sticka fram puffran när fienden avlossat sin salva. Det här fungerar ganska bra, med enkla och lättförståeliga kontroller, även om man ibland har en tendens att lämna sitt skydd ofrivilligt om du råkar röra styrspaken bakåt.

IronfallInvasion

Man har också ett intressant sätt att byta magasin med Zr-knappen när ammunitionen tar slut. Tajmar du det rätt går påfyllningen snabbt och smidigt. Gör du det inte fumlar karaktären till det, vilket kan betyda skillnad mellan liv och död i pressade situationer.

Så långt är allt frid och fröjd i Iron Fall Invasion. Kontrollerna fungerar bra (även om du kan vilja kalibrera dem) och grafiken håller hög klass. Däremot är det här en skjutare som knappast kommer att gå till historien som särskilt originell.

Karaktärsdesignen är som hämtad ur valfri konsol-shooter i mittenfåran. Huvudpersonen är en ganska opersonlig muskelbiff, som bjuder på högst tveksamt röstskådespeleri. Och motståndarna är diverse robotar, som även dem ser ut att vara tagna ur standardmallen. Sen är storyn en ganska tunn soppa, som mest fungerar som ursäkt för att få några stackare att bli måltavlor i ditt egna skjutgalleri.

Även om det handlar om att skjuta fiender så känns spelet ganska tillrättalagt för en yngre målgrupp. I och med att du slåss mot robotar så finns inga blodigheter att tala om och det passar ganska bra på en Nintendokonsol.

Ironfall_Invasion-1

Sen finns det ett rätt standardiserat multiplayerläge där du kan spela online och det fungerar helt okej, med ett extra plus för möjlighet att spela med stat-poäng som insats. Det kan knappast mäta sig med tungviktarna i genren, men till 3DS är spelet i stort sett utan konkurrens.

IronFall Invasion är, som du säkert redan förstått, en snygg medelmåtta i sin genre. Hade det här spelet släppts till Xbox hade det snart glömts bort, men på 3DS är den här typen av spel ganska ovanliga, vilket gör att det ändå fyller sin funktion.

Om du längtar efter pang-pang till din 3DS så är det här inget dumt köp, men vänta dig ingen storslagen spelupplevelse. Det här är en smör och bröd-skjutare som fyller ett tomrum för vissa. Själv är jag inget jättefan av skjutarspel så jag gissar att jag inte kommer att spela det annat än som omväxling till sköna äventyrs- och plattformsspel. Och i små doser är det faktiskt rätt kul.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s