Splatoon – en nyskapande och färgstark blivande klassiker för alla åldrar

Det hör inte direkt till vanligheterna att Nintendo introducerar nya figurer.
Och det hör inte heller till vanligheterna att man kastar sig in i shooter-genren.
Men när man gör det så gör man det naturligtvis på Nintendos vis – med en stor dos av innovationer och massor av spelglädje.

Det kändes som att hela världen hajade till när Nintendo premiärvisade Splatoon under E3-mässan 2014. En tredjepersonsskjutare skapad för multiplayerspel online och inte en klassisk Nintendokaraktär i sikte. Istället fick vi stifta en första bekantskap med Inklings, en slags bläckfiskvarelser som kunde anta mänsklig form och vars främsta nöje var att ställa upp i gängkrig där man skjuter färg på varandra. Filmklippen och spelsekvenserna från spelet startade en hype som kulminerar fredagen den 29 maj, då spelet släpps i butik.

Splatoon kan egentligen sägas vara två spel. Det ena är onlinespelet, där spelare världen över drabbar samman i Turf Wars eller rankade strider. Det andra är spelets storyläge, där din Inkling jagar en slags elektriska fiskar som används till att lysa upp bläckfiskvarelsernas, synnerligen Japan-inspirerade, hemstad.

I storyläget spelar du igenom banor där du kämpar mot Octolings och belönas med en ny Zap-fisk i slutet av varje nivå. Dessa används sedan för att låsa upp varje nivås Boss-kittel (banor och bossar nås via stora tekannor). När bossen är avklarad låser du upp passagen till nästa värld.

Splatoon boss

I det här läget känns spelet ungefär som ett Super Mario Galaxy med vapen (om än ganska familjevänliga sådana). Du tvingas tackla olika fiender och plattforms-element på sedvanligt Nintendo-vis och samtidigt lär du dig grunderna och de olika funktionerna i spelet, naturligtvis med siktet ställt på onlineläget.

Din Inkling kan inte bara skjuta bläck, hen kan också simma i det för att ta sig fram snabbare eller gömma sig för fiender. Vi får också stifta bekantskap med hela den skruvade vapenarsenalen under äventyrets gång, vilket är ett stort nöje.

Spelandet är omväxlande och blandar inslag av plattformshoppande och klurigt pusslande, men även den typ av arenabaserade eld-, förlåt, färgstrider som utgör onlineläget. Vi får också ta itu med riktigt härliga bossfajter, som för tankarna till både Mario- och Zelda-serierna.

Hade spelet enbart bestått av enspelarläget så hade man blivit lite besviken. Inte på grund utav att det är dåligt, tvärtom, utan för att det är kort. Efter ungefär fem timmar står jag inför den rejält kniviga slutbossen och kan inte annat än längta efter mer.

Då är det tur att spelets egentliga huvudnummer är onlineläget.

splatoon4

Onlineläget är uppdelat i två sektioner: vanliga strider och rankade strider. Den förstnämnda varianten är så kallade Turf Wars, där två lag, om fyra spelare vardera, ska måla så mycket av arenan som möjligt innan speltiden är slut. Trots att det går ut på att måla omgivningarna i sin färg så utesluter det inte att du kan peppra dina motståndare och tvinga dem att börja om från arenans startpunkt. Det ger inga direkta poäng, men sätter käpparna i hjulen för motståndarna.

Såväl vapenarsenalen som banorna är gjorda för att vara balanserade och rättvisa. Även om man ofta känner att ett visst vapen verkar bättre än det man har själv, för tillfället, så märker man vid ett byte att det speciella vapnet är sårbart för attacker från ett annat. Överlag känns spelet väldigt välbalanserat, vilket gör att du sällan kan skylla på utrustningen, det är dina skills det hänger på, punkt slut. Samtidigt så är spelet enkelt att plocka upp och börja spela.

Kontrollerna känns otroligt välgjord. Du använder en knapp för att bli bläckfisk och simma i bläck (det går även att simma uppför väggar), en vardera för att skjuta ditt primära eller sekundära vapen och spakarna för att styra och rotera kameran. Dessutom används Gamepadens gyro för att finjustera siktet och vända blicken åt olika håll.

Splatoon1

Gyrokontrollerna känns ovana till en början, men känns helt oumbärliga efter bara någon timme. Det är så här man drömde om att rörelsekänsliga kontroller skulle fungera under Wii-eran – helt klockrent!

Spelet bjuder också på närmast oändliga möjligheter att skräddarsy din spelares utrustning. Vapenarsenalen ganska statisk, men byggs ut allteftersom du tjänar pengar, eller klarar uppdrag i enspelarläget (det ger ritningar till vapenaffärens ägare).

Här spelare också Inklingarnas streetmode-inspirerade kläder en roll, förutom att se vansinnigt coola ut. Varje plagg ger dig olika uppgraderingar av egenskaper och det finns i det närmaste oändliga möjligheter att skapa den optimala karaktären för din spel- och klädstil.

Spelet bjuder också på ett läge där två spelare kan göra upp med varandra i en arena. Då gäller det att skjuta sönder flest ballonger innan tiden tar slut. Som en utjämnande funktion så är vissa ballonger värda dubbla poäng, så den som halkar efter har möjlighet att komma ikapp. Tvåspelarläget är däremot den minst upphetsande varianten av spelet. Dels på grund av att arenorna är för stora för två kombattanter, dels för att den som har Gamepaden har en fördel i att kontrollen är mycket snabbare och smidigare att hantera. Även här har man tänkt på det, då man kan skifta kontroller men använda samma karaktärer.

Splatoon5

Splatoon bjuder på en otroligt skön karaktärsdesign och väldesignade banor. Måhända har spelet inte riktigt samma polish som Super Mario 3D World eller Mario Kart 8, men det vägs upp av figurernas störtsköna attityd och de härliga färgeffekterna. Jag gillar också att tjejerna och killarna är lika tuffa och förvånas över att min son väljer tjej-inklingen, för att hon har coolare hår, så här finns en skön genus-bonus, upplever jag.

I mitt tycke är Splatoon en fantastisk spelupplevelse. Det är en klar utmanare till Mario Kart 8 och Super Smash Bros som multiplayerspel och jag skulle nog säga att det här är den bästa nya spelserien sedan Metroid Prime. Visst, det finns ganska få banor i dagsläget, men Nintendo har redan lovat mer av det mesta i gratisuppdateringar och jag är långt ifrån trött på banorna som ingår efter närmare tre veckors idogt spelande. Banorna är så pass välbalanserade att man inte tänker på dem. Det är de fartfyllda striderna som är i fokus och jag lovar att den ena matchen inte är den andra lik.

Splatoon boss 2

Vissa förhandsartiklar har klagat på bristen på voice chat, men jag tycker att det är bra att man inte lagt in den. Det här är ett spel för alla åldrar (från 7 år) och med tanke på att tongångarna online kan vara ganska hätska så tycker jag Nintendo valt rätt. Måhända kunde spelets kortkommando-kommentarer varit fler, men för min smak fungerar det fint.

Jag och min son är fullständigt förälskade i Splatoon, både i single- och multiplayer. Hela idén känns som ett fräscht grepp i en genre jag annars inte har mycket till övers för. Dessutom känns Inklingarna som att de har potential att bli fan-favoriter hos en helt ny generation Nintendo-fans. Jag tycker att Splatoon har alla chanser att bli en klassiker och skulle inte bli förvånad om Inklingarna, inom en snar framtid, skulle kunna utmana Mario eller Pokémon i popularitet. Nintendo är verkligen något stort på spåren. Och med kommande uppdateringar och innehåll lär det bara bli bättre och bättre. Var det någon som sa att Zelda är försenat till nästa år? Just nu bryr jag mig inte om det.

Annonser

4 thoughts on “Splatoon – en nyskapande och färgstark blivande klassiker för alla åldrar”

1. Hej nintendofarsan! Jo jag är en mamma som köpt splatoon till mina grabbar på 6 o 3 år. Jag har spelat lite med barnen, men förstår inte riktigt allt. Det verkar väldigt begränsat med att spela flera tillsammans. Jag hittar bara ett enda läge där man kan spela två (hemma) samtidigt. O det är det spelet när man skjuter ballonger. Sen i Dwarf? (Minns inte riktigt vad det heter) så kan man spela flera online, men bara en hemma framför teven. Så om jag förstår det rätt så kan bara mina pojkar spela ihop i ett enda spel som går ut på att skjuta ballonger, min minsta förstår inte det med ballongerna o vill bara färga världen, men där verkar det som att det är bara antalet ballonger som man smäller som gäller o han blir ledsen som förlorar hela tiden mot storebror.
    Försökte mig på spelet med ”bossarna” o där spelade man också ensam, hittade inte vägen o bara ramlade ner o dog, men har inte provat mer än 5 min.
    Om man spelar med amibo vad får man för fler spellägen då? Det jag igentligen undrar är om det finns fler spellägen för att spela med eller mot varandra hemma i tv soffan än det med ballongerna?
    Annars tycker min stora pojk att det är kul, men vi hade önskat fler spellägen där man kan spela med varandra eller mot varandra, det trodde jag skulle finnas. Tacksam för lite hjälp med detta
    En lite förvirra mamma 🙂

2. Hej nintendofarsan! Jo jag är en mamma som köpt splatoon till mina grabbar på 6 o 3 år. Jag har spelat lite med barnen, men förstår inte riktigt allt. Det verkar väldigt begränsat med att spela flera tillsammans. Jag hittar bara ett enda läge där man kan spela två (hemma) samtidigt. O det är det spelet när man skjuter ballonger. Sen i Dwarf? (Minns inte riktigt vad det heter) så kan man spela flera online, men bara en hemma framför teven. Så om jag förstår det rätt så kan bara mina pojkar spela ihop i ett enda spel som går ut på att skjuta ballonger, min minsta förstår inte det med ballongerna o vill bara färga världen, men där verkar det som att det är bara antalet ballonger som man smäller som gäller o han blir ledsen som förlorar hela tiden mot storebror.
    En lite förvirra mamma 🙂

1. Hej Linnéa

Splatoon är till stor del gjort för att spelas online, för en spelare. Tvåspelarläget (där man skjuter på varandras ballonger) är spelets svagaste kort i mitt tycke, mest för att den som har styrplattan med skärm har ganska stor fördel, då det är lättare att spela genom att kunna styra siktet genom att vrida skärmen. Enligt vissa sidor på nätet ska det gå att få samma funktioner med en vanlig handkontroll, genom att spänna fast en Wii-handkontroll på sin Wii Pro Kontroller (ursäkta om det här låter ännu mer förvirrande :-)). Jag har inte testat det, då jag och min åttaåring hellre turas om och spelar online.
      I dagsläget finns inga fler lägen att spela tillsammans hemma i soffan. Däremot ska det komma en massa nya banor, prylar och annat i framtida gratisuppdateringar, så vem vet det kanske kommer fler såna lägen i framtiden. Än så länge är det bara Nintendos utvecklare som vet hur det blir med den saken.
      Jag tror överlag att Splatoon kanske är lite för avancerat för en treåring, och bitvis lite för läskigt, om man spelar i storyläget och kommer till några av de senare bossarna. För en treåring kanske Kirby- eller Yoshi-spelen kan vara roligare? Särskilt Kirby-spelen är lite lättare att komma igång med.

Hoppas det var till någon hjälp. 🙂

//Jens (Nintendofarsan)