Recension: Super Mario Maker är Wii U-formatets kronjuvel

Super Mario Maker kan vara en av de mest självklara spelidéerna någonsin.
Att få bygga sina egna banor i klassiska Mario-miljöer har varit en dröm för generationer av Nintendo-fans.
Nu är drömmen sann och Nintendofarasan har hårdtestat spelet för att se om det håller måttet.

Jag tror att en av Nintendos största utmaningar ligger i att möta Minecraft-generationens spelare, med upplevelser som inte bara är roliga som spel, utan även som kreativt verktyg. Ta min son och hans kompisar, till exempel. De älskar Nintendos spel, men skulle man fråga vad som är nummer ett så är det tveklöst Minecraft, där mixen mellan spelande och skapande är totalt oslagbar i deras värld. Vem behöver Lego när det finns Minecraft, liksom.

Därför kände jag ”yes!” när Nintendo avslöjade att Super Mario Maker var under utveckling. Man förstod redan i den första trailern hur och att det skulle fungera, för det såg precis ut så som man drömt att det skulle se ut.

SuperMarioMaker

Jag har testat ett antal ”gör det själv”-spel vid det här laget. Titlar som Little Big Planet till Playstation, Wario Ware DiY och flera andra har varit ambitiösa skapelser, med närmast gränslösa möjligheter. Men de har också dragits med otroligt jobbiga inlärningskurvor. De båda redan nämnda titlarna fick mig att tappa sugen ganska snabbt. De var för krångliga, med mängder av regler och en uppsjö föremål, som dessutom måste låsas upp i tradiga singleplayer-kampanjer. Därför hade jag en del farhågor inför Super Mario Maker. Som tur är så grusar Nintendo alla tvivel på en gång.

Om du ser en trailer av spelet, och det finns många, så ser du precis vad du får. Så enkelt är det. Du bläddrar bland föremål, fiender, ljudeffekter och byggstenar i ett menysystem som vem som helst förstår på två sekunder. Sen är det bara att börja rita banor, placera ut hinder och fiender eller vara kreativ i största allmänhet.

Jag har verkligen letat efter brister i byggsystemet, men det är helt vattentätt och dessutom perfekt anpassat för Wii U som platform. Att bygga banor bjuder inga som helst hinder. Det är bara att låta kreativiteten flöda. Att bygga banor av Nintendo-klass är naturligtvis inte det lättaste, men med tiden lär man sig att de roligaste skapelserna är de som bygger på enkla idéer som genomförs fullt ut, under en hel nivå.

super mm supermb

Den enda frustration jag kände i början är att man inte får tillgång till hela verktygslådan på en gång. Det tar nämligen nio dagar innan du har fått alla spelets ”byggklossar” och spelteman (Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World och New Super Mario Bros).

Å andra sidan förstår jag varför man valt att låsa upp spelet en bit i taget. Det är för att du (och kanske särskilt de yngre spelarna) i lugn och ro ska lära dig behärska alla finesser.

Som spelmakare är det särskilt roligt att bryta mot klassiskt vedertagna Mario-regler. Du kan kombinera flera föremål, för att skapa nya varelser eller egenskaper hos rekvisitan, vilket vi redan sett kreativa prov på i mängder av YouTube-filmer.

super mm courseworld

Utöver själva byggandet finns olika utmaningar, till exempel att klara Nintendo-skapade nivåer med ett visst antal liv eller en liknande variant där du spelar igenom uppladdade banor av andra spelare. Du kan också lägga upp dina egna världar i sekvenser om fyra banor, precis som i Super Mario-spelen.

Och naturligtvis kan du fritt botanisera bland andras skapelser online.

Här blir det naturligtvis en salig blandning av högt och lågt. Riktigt usla skapelser till hårresande svåra experimentbanor. Och naturligtvis kan du betygsätta eller bli betygsatt och klättra i onlinerankingen över mest populära skapare.

Om spelet har någon svag punkt så är det kanske att det, i alla fall i dagsläget med få spelare online, är roligare att skapa banor än att spela andras. Däremot pågår ständiga utmaningar mellan mig och min son om vem som kan klara den andres banor och det är vansinnigt roligt. Jag kanske försöker hålla mig mer traditionell i min level-design, medan åttaåringen går fullständigt bananas i spelscener som definitivt inte liknar något jag sett i ett annat Mario-spel.

super mm smb3

Sammanfattningsvis kan jag säga att Super Mario Maker inte gör mig besviken på något sätt, utan levererar på punkt efter punkt efter punkt. Det är också ett spel som utnyttjar Wii U:s design på ett sätt som få andra spel lyckas med. Det här spelet är den här konsolgenerationens svar på Wii Sports. Ett spel som just nu enbart kan upplevas på en Nintendo-konsol. Jag kan inte släppa tanken på hur det skulle ha kunnat se ut om det här spelet hade släppts som lanseringsspel till Wii U. Då skulle balansen i ”konsolkriget” definitivt ha kunnat se annorlunda ut.

Super Mario Maker är definitivt Wii U-erans kronjuvel, då den utnyttjar hårdvaran på bästa sätt och ger en helt unik upplevelse. Det är också en spel- och experimentverkstad som är så självklar att plocka upp och njuta av att man bara sitter och fån-ler. Om du hittat till Nintendo-farsan för att läsa den här recensionen så är du antagligen ett stort Nintendo-fan och då gör du bäst i att inte missa det här mästerverket. Och du, av min sons reaktioner att döma så kan Steve och Minecraft darra på manschetten då veteranen Mario visar att gammal är äldst.

Annonser